fredag 8 september 2017

Skuggan på världens botten och andra berättelser av Thomas Ligotti


Sidor: 390 (Häftad)
"Med denna utgåva presenteras Thomas Ligotti för första gången på svenska. Thomas Ligottis karaktärer rör sig i ett mörker som förefaller besjälat av ett eget medvetande; en värld där svart snö faller och stjärnorna vänder sig ut och in. Även om innehållet i hans noveller påvisar ett visst inflytande från föregångare som Edgar Allan Poe och H. P. Lovecraft, är han en unik röst inom skräcklitteraturen och hans prosastil olik alla andras.
Han har tilldelats det prestigefyllda Bram Stoker Award inte mindre än tre gånger och även vunnit International Horror Guild Award.
Det fylliga urvalet i Skuggan på världens botten och andra berättelser är hämtat från samtliga av Ligottis novellsamlingar: Songs of a Dead Dreamer (1986), Grimscribe (1991), Noctuary (1994) och Teatro Grottesco (2007)."
Den tredje och sista boken jag lånade på biblioteket härom veckan! Det har verkligen varit en blandning, poesi, skräck, svensk roman. Men det har varit små guldklimpar allihopa. Alltså kan ni ju förstå att jag tyckte om den här också.

Det är lite svårt att skriva om novellsamlingar tycker jag, det är så blandat. En del är bättre än andra. Vissa är på några få sidor, andra ganska mycket längre. Den sammanhängande känslan är att det är som att läsa mardrömmar, surrealistiska mardrömmar. En obehaglig känsla av att verkligheten inte är som man tror. Jag har inte läst så mycket av H.P. Lovecraft i mitt liv men det lilla jag har läst gav mig samma känsla som de här novellerna av Ligotti.

Som jag nämnde så är det ju oftast så att man fastnar lite mer för vissa berättelser i sådana här samlingar. Två av mina favoriter här blev Harlekinens sista festival som innehåller några väldigt underliga och läskiga clowner. Och även Glasögonen i lådan som, precis som titeln säger, handlar om ett par väldigt ovanliga glasögon i en låda och vad de gör med den som använder dem.

Det var väldigt intressant att bekanta sig med Ligotti och jag kan absolut rekommendera hans skräcknoveller.

2 kommentarer:

  1. Det låter som något för mig även om jag ibland har svårt för novellsamlingar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag också! Det brukar vara vara skräck som funkar för mig när det gäller noveller:)

      Radera