torsdag 22 februari 2018

Hon släpper dig aldrig av Kate Cann


Originaltitel: Leaving Poppy
Sidor: 347 (Kartonnage)
Ålder: 12-15
"Ambers familj tror att hon är på semester i Cornwall, men i själva verket har hon lämnat hemmet för gott. Hon delar hus med några studenter, har ett nytt jobb och nya vänner. Amber har dåligt samvete för att hon övergett sin mamma och sin krävande syster Poppy, de behöver ju henne. Men hon var tvungen att lämna dem för att inte själv brytas ned.
Men när Amber blir sjuk kommer hennes familj och allt ställs på sin spets. Något i huset känner av Poppys närvaro, något ondskefullt och hotande. När Poppy bestämmer sig för att stanna och flyttar upp på vinden växer det sig allt starkare och Amber befinner sig plötsligt mitt i en mardröm."
Jag och Rebecka på Läsa är att leva har kommit på att vi ska låna böcker till varandra. Vi väljer helt enkelt ut en bok ur våg egen hylla som vi tycker att den andra ska läsa av någon anledning. Rebecka hann välja och posta först så det här är en bok jag fått låna av henne. Nu är det min tur att låna henne en när jag skickar tillbaka den här!

Man kan verkligen säga att hon har träffat rätt i sitt bokval. Jag slukade den här boken! Det är en bok som absolut hade dragit min uppmärksamhet till sig när jag var i tonåren och letade efter spökhistorier. Och nu, när jag hunnit bli 30, funkar den fortfarande.

Väldigt stor del av boken sitter jag på nålar, för det är riktigt spännande. På ett sådär krypande, härligt sätt. Andra delar sitter jag med en näve runt hjärtat för att Ambers familjeförhållanden är riktigt obehagliga. Hennes mamma är så frustrerande och hennes yngre syster Poppy är hemsk. De har båda två stora problem som de vägrar erkänna.

Som huvudkaraktär är Amber väldigt lätt att tycka om. Hon gör allt hon kan för att bli fri från sin familj och under bokens gång är det intressant att följa hennes utveckling. Man märker verkligen hur hon ändras och jag gläds med henne när hon börjar hitta sin egen väg i livet.

Den är från 2006 så den har några år på nacken men får ni tag på den så tycker jag absolut att den är läsvärd! Nu ska Rebecka få läsa Vindens skugga, vilket är lite nervöst eftersom det är en favorit hos mig!

4 kommentarer:

  1. Kul att låna böcker så där av varann. Smart sätt att få upp ögonen för nya böcker.
    Älskar att läsa (och skriva) böcker inom det här åldersspannet. Oftast fungerar de även för vuxna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut att de fungerar för vuxna också! :)

      Radera
  2. Ja, men Vindens skugga måste hon ju tycka om!

    SvaraRadera