torsdag 8 februari 2018

Karthistorier : eller atlas över expeditioner till världens vita fläckar av Francisca Mattéoli


Originaltitel: Map Stories: The Art of Discovery
Sidor: 176 (Inbunden)
"Följ med på en odyssé till världens vita fläckar – till jordens okända, bortglömda, försvunna och mytomspunna platser.
I Karthistorier berättar Francisca Mattéoli inlevelsefullt om stora expeditioner och osannolika bedrifter som genomförts för att rita kartor över okända platser, eller för att söka efter det bortglömda och försvunna.
Hon skriver om hemliga platser att återupptäcka och om extrema förhållanden som människan har besegrat – eller besegrats av. De innehållsrika texterna illustreras med vackra historiska kartor.
I Karthistorier – en odyssé till världens vita fläckar kan du läsa om Orientexpressen och Sidenvägen, om postflygaren Mermoz, Amundsen och Scott, om Anne och Charles Lindbergh, och om Lawrence av Arabien. Du kan också läsa om de okända kartograferna, prästerna och missionärerna som gjorde det omöjliga för kyrkans, statens eller den egna ärans skull."
Det här är en otroligt vacker bok att nörda ner sig i. Man behöver inte ens vara direkt intresserad av kartor; tycker man bara om att läsa lite om historia så funkar den lika bra!

Boken är indelad i olika delar; Försvunna städer, Två floder och ett hav, Längs vägen, I vildmarken, Världar av is, På spåret och Bergens besegrare. Varje del berättar om hur ett antal olika kartor blev till. Vilka som gav sig ut på expeditioner, vad de hittade, vad som hände längs vägen. Det enda jag hade hört talas om tidigare, som jag kommer ihåg i alla fall, är i Världar av is när författaren skriver om hur Roald Amundsen och Robert Falcon Scott tävlade mot varandra om att komma först fram till Sydpolen.

Alla andra berättelser var nya för mig och jag har tyckt att det varit riktigt intressant att läsa! Förutom den fascinerande texten finns det väldigt vackra kartor över varje plats. Ofta visas flera kartor från olika årtal.

Det är ingen bok jag har läst pärm till pärm utan det har blivit ett stycke lite då och då. En väldigt bra bok att ge bort i present till en historie- eller kartintresserad person!

10 kommentarer:

  1. http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2013/09/atlas-over-avlagsna-oar.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en väldigt intressant bok! Tack för tipset :)

      Radera
  2. Undrar om inte jag har köpt den till min äldste - med tanken att jag också skulle ha glädje av den *host*. Jag får gå upp på hans rum och kolla om jag hittar den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha det är bra med såna presenter som man själv också kan ha glädje av ;)

      Radera
  3. Denna verkar lite spännande!

    SvaraRadera